画 壺と繭

Painting - Burnt and Woven -

辻村 唯

寺川 真弓

Yui Tsujimura

Mayumi Terakawa

2024年 9月6日(金) ‒ 9月29日(日)

6th Sep.(fri)- 29th Sep.(sun), 2024

開廊:木-日 12:00 - 19:00
月・火・水 休廊

レセプションパーティ

2024年9月7日(土)18:00~19:30

アーティスト2人が在廊します。入場無料

会場

Gallery OUT of PLACE
Open : thu. - sun. 12:00 - 19:00
closed on mon, tue, wed,

Reception

18:00~19:30 on 7th Sep. 2023

The artists will be present at the gallery. Free admission.

Venue

Gallery OUT of PLACE

「画」という字を書いてみる。見れば見るほど不思議な感覚が脳裏をよぎる。紙の上の文字は二次元の世界だが、「画」という字は限りなく透明に近い立方体を外から俯瞰しているかのような感覚に陥る。それはまるで、箱(繭)の中の虫、箱(壺)の中の宇宙、を表しているようでもある。

今回、全く異なるメディアの二人展に「画 」というタイトルをつけた。一人は 染織家の寺川真弓、もう一人は陶芸家辻村唯である。

寺川の仕事は桑の木を自宅の庭で育て、お蚕さんの掃き立てから始まる(孵化した毛蚕を蚕座に移し広げる)。桑の葉を食べて育ったお蚕さんは、細い糸を吐きやがて白く輝く繭を作る。糸を挽き、草木で染め、そこからやっと機織りが始まるのだ。丹念に機に張られた経糸の間を緯糸がすり抜ける度に「画」がゆっくりとできあがっていく。それは繭の糸をほどきもう一度繭を織るような行為とも云えるだろう。

辻村は土を捏ねろくろを回し大きな壺を作る。焼成前の壺たちを窖窯という壺(生まれ育った山中に一人で造りあげた窖窯自体がすでに一つの壺だとも云える)の中に置き、一昼夜をかけ薪を燃やし続ける。窯の中で自然灰が溶け釉に変化し、常温にまで冷める時間の中で、壺の表面に青く緑がかった「画」が現れるが、同時に壺の内側は作家自身でさえ見ることのできない暗闇(宇宙)によって裏打ちされていることに気づかされる。

蒙昧な宇宙を内側に感じながら土と自身の皮膚を炎で焼き壺化していく辻村。そしてお蚕さんに化身しあたかも自身の繭から挽いた糸で繭という布を織る寺川。奈良の土地にこだわり、奈良の自然に身を委ねる二人が身に纏う「画」を、私たちは見ないわけにはいかない。 文:野村ヨシノリ (Gallery OUT of PLACE) 2024年7月

辻村唯(b.1975)profile

陶芸家辻村史朗の長男として奈良市東部の山間に生まれ育ち、父の薫陶を受けながら、若くしてその才能を発揮してきた。
土による大胆な造形と自然釉の魅力を独自に開拓し洗練させている。
奈良に根を張りつつ、今最も注目される陶作家の一人として世界を舞台に活躍している。

1975 奈良県生まれ。幼少期からやきものに触れ育つ
1993 父、辻村史朗に師事し、本格的に陶芸の世界に入る
2000 奈良県水間にて築窯し独立
2003 大阪阪急百貨店にて初個展 以後各地で個展を開催
2010    メトロポリタン美術館に自然釉大壺が収蔵される

主な個展(2015~)
2015  「動と静」gallery yamahon (伊賀)
2016   うつわ菜の花(小田原)
2016   丸栄百貨店(名古屋)
2016   Koichi Yanagi Oriental Fine Arts  (N.Y. / USA)
2017   日本橋三越本店(東京)
2017   昂 KYOTO(京都)
2017   阪急うめだ本店(大阪)
2018   ぎゃらりぃ栗本(長岡 / 新潟)  
2018   丸栄百貨店(名古屋)
2018   gallery yamahon (伊賀)
2018   三瀬夏之介 × 辻村唯 二人展  イムラアートギャラリー(京都)
2019   昂 KYOTO(京都)
2019   阪急うめだ本店(大阪)
2020   日本橋三越本店(東京)
2020   名古屋栄三越本店(名古屋)
2021   昂 KYOTO(京都)
2021   gallery yamahon (伊賀)
2021   阪急うめだ本店(大阪)

ーーーーーー

寺川真弓(b.1965)profile

1965  奈良県に生まれる
1987 京都教育大学 特修美術科工芸卒業

個展
2002 奈良学セミナーハウス(旧世尊院)・奈良
2004 ギャラリーマロニエ・京都 '08
2005 たんぽぽの家アートセンター・奈良
    ギャラリー藍倉・奈良 '07'09'10
2006 ワコール銀座アートスペース・東京
2011 ギャラリーけやき・兵庫 '13'16
    アートハウス チヌ・奈良 '13'16
2014 ARTE CASA・掛川 '15'17
2015 積雲画廊・東京
2018 五風舎・奈良
2021 LADS GALLERY・大阪 '23
2021 ギャラリー磐城・福島 '23
    ART SPACE IGA・三重伊賀 '23
2022 MU東心斎橋画廊・大阪
2024 ギャラリーcomo・東京

グループ展
1996  全日本新人染織展
1997  奈良県美術展覧会 '98
     新匠工芸会公募展 '98
1998  日本伝統工芸近畿展
1999  国展
2000  京展 '08 '09 '10
2008  「奈良の作家による工芸展」 五風舎・奈良 '10 '12
2010  日本クラフト展
         「手織り三人展」MU東心斎橋画廊・大阪
2011 「縷縷々展」兵庫 '13' 15
2012 「染織と鋳物 二人展」MU東心斎橋画廊・大阪
2014 「陶と染織の二人展」五風舎・奈良
2017 「地のアルチザン」ギャラリーESPACE446・大阪 '19 '21 '23
2019 「進化する奈良工芸」五風舎・奈良
2022 「アンデパンダン展」新国立美術館・東京 '23 '24
    「光のアート展Ⅷ」 崇広堂・三重伊賀 '23

Try writing the character for ‘画 (painting)'. The more I look at it, the more strange sensations come to my mind. The characters on paper are a two-dimensional world, but the character for ‘painting’ gives me the feeling of looking down on a nearly transparent cube from the outside. It is as if it represents an insect inside a box (cocoon), or the universe inside a box (pot).

The title of this two-person exhibition in completely different media is ‘painting’. One is the textile artist Mayumi Terakawa and the other is the ceramic artist Yui Tsujimura.

Terakawa's work begins with growing mulberry trees in her garden and sweeping up silkworms (transferring the hatched hairy silkworms to the silkworm holder and spreading them). The silkworms, which have grown up eating mulberry leaves, spit out fine threads and eventually make shining white cocoons. The threads are ground and dyed with plants and trees, and finally the weaving process begins. Each time the weft threads slip between the warp threads carefully stretched on the machine, a ‘picture’ is slowly created. It can be described as the act of unravelling the threads of a cocoon and weaving the cocoon once more.

Tsujimura kneads clay and spins it on a potter's wheel to make large pots. Before firing, the pots are placed in a cellar kiln (the cellar kiln itself, built by Tsujimura alone in the mountains where he was born and raised, is already a pot) and kept burning wood for a whole day and night. In the kiln, the natural ash melts into a glaze, and as it cools to room temperature, a bluish-green ‘painting’ appears on the surface of the pot, but at the same time we realise that the inside of the pot is lined by a darkness (the universe) that even the artist himself cannot see.

Tsujimura burns the clay and his own skin with a flame and transforms it into a pot, while feeling the inner universe. And Terakawa, who transforms herself into a silkworm and weaves a cloth called cocoons with threads ground from her own cocoons. We cannot help but admire the ‘paintings’ of these two artists, who are particular about the land of Nara and surrender themselves to Nara's nature. text by Yoshinori NOMURA (Gallery OUT of PLACE) July 2024

Yui Tsujimura Profile

1975 Born in Nara Prefecture. Raised in contact with pottery from an early age.
1993 Studied under his father, Shiro Tsujimura, and entered the world of ceramic art in earnest.
2000 Established own kiln in Mima, Nara Prefecture.
2003 First solo exhibition at Osaka Hankyu Department Store.
2010 Natural-glaze large vases acquired by the Metropolitan Museum of Art

Major solo exhibitions (2015~)
2015 ‘Motion and Stillness’ gallery yamahon (Iga)
2016 Utsuwa Nanohana (Odawara)
2016 Maruei Department Store, Nagoya
2016 Koichi Yanagi Oriental Fine Arts (N.Y. / USA)
2017 Nihonbashi Mitsukoshi Department Store, Tokyo
2017 Kou KYOTO (Kyoto)
2017 Hankyu Umeda (Osaka)
2018 GALLERY KURIMOTO (Nagaoka / Niigata)  
2018 Maruei Department Store (Nagoya)
2018 gallery yamahon (Iga)
2018 Natsunosuke Mise x Yui Tsujimura two-person exhibition, imura art gallery (Kyoto)
2019 Kou KYOTO (Kyoto)
2019 Hankyu Umeda, Osaka
2020 Nihonbashi Mitsukoshi flagship shop (Tokyo)
2020 Nagoya Sakae Mitsukoshi, Nagoya
2021 Kou KYOTO, Kyoto
2021 gallery yamahon (Iga)
2021 Hankyu Umeda (Osaka)

--------

Mayumi Terakawa profile

1965 Born in Nara
1987 Graduated from Kyoto University of Education, Special Course in Arts and Crafts

Solo Exhibition
2002 Nara Gaku Seminar House (former Sezonin Temple), Nara
2004 Gallery Maronie, Kyoto ‘08
2005 TANPOPO House Art Centre, Nara
    Gallery Aikura, Nara ‘07'09'10
2006 Wacoal Ginza Art Space, Tokyo
2011 Gallery KEYAKI, Hyogo ‘13'16
Art House Chinu, Nara '13'162014
        ARTE CASA, Kakegawa ‘15'17
2015 Sekiun Gallery, Tokyo
2018 Gofusya, Nara
2021 LADS GALLERY, Osaka ‘23
2021 Gallery BANKI, Fukushima ‘23
    ART SPACE IGA, Mie Iga ‘23
2022 MU Higashi Shinsaibashi Gallery, Osaka
2024 Gallery como, Tokyo

Group exhibition
1996 All Japan Newcomer Dyeing and Weaving Exhibition
1997 Nara Prefecture Art Exhibition ‘98
   Shinko Kogei Kai Public Exhibition ‘98
1998 Japan Traditional Crafts Kinki Exhibition
1999 National Exhibition
2000 Kyoto Exhibition ‘08 “09 ”10
2008 ‘Craft Exhibition by Nara Artists’, Gofusya, Nara ‘10 ’12
2010 Japan Craft Exhibition
        2010 ‘Hand Weaving Three Artists Exhibition’ MU Higashi Shinsaibashi Gallery, Osaka
2011 ‘Turo- turo- turo-zu Exhibition’ Hyogo ‘13 ’15
2012 ‘Dyeing and Casting Two Artists Exhibition’ MU Higashi Shinsaibashi Gallery, Osaka
2014 ‘Two Artists of Ceramic and Textile’, Gofusha, Nara
2017 ‘Artisan of the Earth’ Gallery ESPACE 446, Osaka ‘19 “21 ”23
2019 ‘Evolving Nara Crafts’ Gofusya, Nara
2022 ‘Independents’ Exhibition' New National Art Museum, Tokyo “23 ”24
    ‘Art of Light Exhibition VIII’ Soukoudou, Mie Iga ‘23