BLUE GAME

BLUE GAME

江上里絵子

Rieko Egami

TWE_O64 1305×1622×30mm acrylic, watercolor, dye on cloth 2025 (c) Rieko Egami
TWE_O64 1305×1622×30mm acrylic, watercolor, dye on cloth 2025 (c) Rieko Egami

2025年 5月30日(金)– 6月29日(日)

30th May(fri)- 29th June(sun), 2025

木-日 12:00 - 19:00
月・火・水休廊

レセプションパーティ

5月31日(土)18:00~20:00

作家が在廊しトークを行います。ぜひご来場ください。入場無料

会場

Gallery OUT of PLACE
thu. - sun. 12:00 - 19:00
Closed : mon. tue. wed.

Reception

31st May (sat) 18:00~20:00

The artist will be present, and talk . Please come along. Free admission

Venue

Gallery OUT of PLACE

ごあいさつ
江上里絵子は2015年に京都市立芸術大学大学院を修了したのち、主に、京都、大阪、奈良を中心に個展を開催し、グループ展やアートフェアにも多く参加してきました。弊廊においては初めての個展開催となります。染色を施した支持体(キャンバスではなく布地)やアクリル絵の具を油彩のごとく用いる独特の技法に彼女の特徴を見ることができますが、目の前に広がる空間そのものを視覚と触覚で捉え、何層にも薄い膜が張り巡らされたかのような繊細な色彩と柔らかくみずみずしい筆触は他に類を見ない彼女独自の持ち味だと言えるでしょう。どうか五感を駆使し彼女が描き出す空間に浸り、絵画の悦楽と憂鬱を色彩の襞の内側から感じ取っていただきたいと思います。


作家ステートメント
私が描こうと試みているものは「空間、見えない何かが満ちている場所」です。
見えそうで見えない不確かな空間を描こうとする時、その場に漂う破れやすく透明な薄膜の層を「目で手探り」しながら、何かと駆け引きしているような気持ちになります。
私の描画のプロセスは、まるで空間と平面との間で戯れる、捉え所のないgameのようです。
こうした空間を描きたいと思ったのは、触れたくても触れられない存在を前にしたことがきっかけでした。
その存在と私の間にある空間の大きさや距離をリアルに感じ、その感覚を絵に写したいと思ったのです。
空間をどう表現するか、滲み(支持体である麻布を染色して滲みを作ります。)、筆跡、色彩、具象と抽象、視覚と触覚など様々なバランスを模索しています。
特に視覚と触覚のはざまで、目で触れようとする行為をゆっくりと繰り返し、反芻することで、画中に空間のイメージを再構成していきます。
ぼんやりと染まった滲みや、画面に置き去りにしたような絵の具の塊といった要素は、
見えない、あるいは触れられない空間を描こうとするがゆえに、描ききれずに中途半端に止めおこうとした跡でもあります。
今回の個展では、壺のようなモチーフが画中に見えるシリーズを発表します。
その形や質感を通して、描かれた空間と観者が反転し互いが溶け合い共鳴する作品になればと思っています。文:江上里絵子 2025年4月

プロフィール

1989 奈良県生まれ
2013 京都市立芸術大学 美術学部 油画専攻 卒業
2015 京都市立芸術大学大学院 美術研究科 修士課程 絵画専攻 油画 修了

主な発表
2024  桜満載 MERRY CHERRY BLOSSOM(グループ展) /galerie tamenaga /京都
2024  新京都(グループ展) /galerie tamenaga /京都    
2024  桜満載 -MERRY CHERRY BLOSSOM-(グループ展) /galerie tamenaga /京都
2023  INVISIBLE BLUEPRINT(個展)/GAMOYON Gallery /大阪
2023   artKYOTO2023 from Gallery OUT of PLACE / 二条城 / 京都
2023   Recent Discovery CADAN×ISETSN ART GALLERY from Gallery OUT of PLACE / 東京
2022   Floating coral(個展)/GAMOYON Gallery / 大阪
2022   ZEPHYR-西から吹く風の中で-(グループ展)/ Gallery OUT of PLACE / 奈良
2022   Study:大阪関西国際芸術祭 from Gallery OUT of PLACE / 大阪
2021   Touch with eyes (個展)/カモガワアーツ&キッチン / 京都
2018   生活と制作(グループ展)お留守番プロジェクト/ Gallery OUT of PLACE / 奈良 

introduction
We are pleased to announce the solo exhibition “BLUE GAME” (two-dimensional paintings) by Rieko Egami as part of the May-June exhibition.
After completing her postgraduate studies at Kyoto City University of Arts in 2015, Rieko Egami has held solo exhibitions mainly in Kyoto, Osaka and Nara, and has participated in many group exhibitions and art fairs.
This is her first solo exhibition at our gallery. Her distinctive technique of using dyed supports (fabric, not canvas) and acrylic paints as if she were using oils can be seen in her work, but it is the visual perception of the space in front of her eyes that is the very important aspect of her work,
The delicate colours and soft, fresh brushstrokes, which seem to be covered with layers of thin film, are her unique and unmistakable characteristics.
We hope that you will use all your senses to immerse yourself in the space she creates and feel the pleasure and melancholy of her paintings from within the folds of colours.

artist statement
What I am attempting to depict is “space, a place filled with something invisible”.When I try to draw an uncertain space that seems to be visible but is not, I feel as if I am playing with something, “groping” with my eyes through the fragile, transparent layers of thin film floating in the place. My drawing process is like an elusive game, playing between space and plane.

My desire to draw this kind of space was triggered when I was confronted with a presence that I wanted to touch but could not. I had a real sense of the size and distance of the space between me and that being, and I wanted to capture that feeling in my paintings. How to express the space, blotchiness (the support, linen, is dyed to create blotchiness). I am searching for a balance of various aspects, such as the visual and tactile senses, brushstrokes, colour, figuration and abstraction, and so on.

Particularly on the borderline between the visual and tactile, I slowly repeat the act of trying to touch with my eyes, and by ruminating, I reconstruct the image of space in the painting. Elements such as blotches and lumps of paint, which seem to have been left on the canvas, are the marks of my attempts to depict spaces that cannot be seen or touched, and therefore I have been unable to complete the painting and have tried to stop it halfway.

In this solo exhibition, she will present a series of paintings in which motifs such as vases can be seen in the paintings. Through the shapes and textures of these motifs, I hope that the painted space and the viewer will be inverted, melting into each other and resonating with each other. Text by Rieko Egami, April 2025.

TWE_O61  455×335×20mm  acrylic, watercolor, dye on cloth 2025 (c) Rieko Egami